شیشه اتومبیل پرشین
انواع شیشه بالابر اتومبیل

انواع شیشه بالابر اتومبیل – معرفی ۳ مدل شیشه بالابر برقی

در این مقاله می خوانید :

انواع شیشه بالابر اتومبیل

شیشه بالابر اتومبیل یک قطعه کاربردی است که در همه اتومبیل های امروزی به کار گرفته می شود. انواع شیشه بالابر اتومبیل در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرد که تقریبا همه ما تا به امروز با آنها آشنایی داریم.

برای آشنایی بیشتر با انواع شیشه بالابر اتومبیل که هم در اتومبیل های خارجی و هم در اتومبیل های ایرانی مورد استفاده می گیرد در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

از ابتدای به کارگیری شیشه در اتومبیل، انواع مختلفی از شیشه بالابر خودرو در آن استفاده شده است. در ابتدای امر، شیشه بالابرها به صورت دستی بودند. اما کم کم برای راحتی کار و استفاده راحت تر راننده و سرنشینان، مانند بقیه قطعات اتومبیل ، این قطعه نیز پیشرفت کرد و به صورت برقی در آمد.

شیشه بالابر دستی اتومبیل

قدیمی ترین مدل از انواع شیشه بالابر اتومبیل ، همان شیشه بالابرهای دستی هستند که حتی امروزه نیز در برخی از اتومبیل ها استفاده می شوند. این مدل از شیشه بالابر، از داخل اتومبیل دارای یک دسته است که به چرخ دنده های داخل درب اتومبیل متصل است. با چرخاندن این دسته، چرخ دنده ها شروع به حرکت می کنند و شیشه را به سمت بالا یا پایین هدایت می کنند.

انواع شیشه بالابر اتومبیل

گاهی از اوقات با استفاده زیاد و یا فشار بیش از حد آوردن به این دستگیره، ممکن است چرخ دنده ها دچار خوردگی شده و به اصطلاح رد کنند. به این ترتیب دستگیره هرز می چرخد و شیشه را جابجا نمیکند. این عمده ترین مشکل در شیشه بالابرهای دستی است.

در این زمان باید رودری باز شده و قطعات داخلی شیشه بالابر تعویض شود. شاید به نظر کار راحتی بیاید اما رگلاژ کردن آن خیلی هم ساده نیست. بنابراین بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید تا این مشکل را برای شما حل کند.

شیشه بالابر برقی اتومبیل

اکثر خودروهای امروزی دیگر به شیشه بالابر برقی مجهز شده اند. شیشه بالابر برقی اتومبیل خود به انواع مختلفی تقسیم می شود که کارایی آنها را هر روز بهتر کرده است. تمام انواع شیشه بالابر اتومبیل که امروزه به صورت برقی هستند همانطور که از اسم آنها پیداست دارای یک موتور می باشند.

این موتورها به وسیله دکمه های داخل کابین اتومبیل هدایت می شوند. به این معنی که با فشار دادن این دکمه ها به سمت بالا یا پایین، قدرت موتور شیشه بالابر به سیم ها و کابلهای آن منتقل شده و باعث حرکت شیشه ها می شود.

باهم نگاهی به انواع شیشه بالابر برقی اتومبیل می اندازیم:

۱٫ شیشه بالابرهای یک کابلی :

این نوع از شیشه بالابر اتومبیل بیشترین استفاده را دارد. مکانیزم آن به این صورت است که قدرت موتور شیشه بالابر به وسیله یک کابل به شیشه منتقل می شود. سیستم آن به این صورت است که دو سر این کابل فولادی جوری به دور درام پیچیده شده است که وقتی یک سر آن جمع می شود، سر دیگر آن باز می شود. این کابل، بست و غلتک شیشه را که داخل یک ریل قرار دارد به سمت بالا یا پایین هدایت می کند.

انواع شیشه بالابر اتومبیل

 

 

۲٫ شیشه بالابرهای دو کابلی :

مکانیزم کار شیشه بالابرهای دو کابلی دقیقا مانند شیشه بالابر تک کابلی است. فقط به دو کابل مجهز شده است. این مدل از شیشه بالابر اتومبیل، کمی خلاقانه تر و به روز تر است.

در تصویر زیر می توانید نمونه ای از انواع شیشه بالابر اتومبیل که به شیشه بالابر دو کابلی معروف است را ببینید:

انواع شیشه بالابر اتومبیل

۳٫ شیشه بالابر مدل قیچی

یک نوع دیگر از انواع شیشه بالابر اتومبیل که برقی هم هست شیشه بالابر مدل قیچی است. این مدل به این صورت است که قدرت موتور شیشه بالابر توسط دو بازویی که مانند قیچی قرار گرفته اند به شیشه منتقل می شود. هنگامی که بازوهای قیچی بسته هستند شیشه در حالت بسته و در بالاترین موقعیت خود قرار می گیرد و وقتی که بازوها از هم فاصله گرفته و باز می شوند شیشه به سمت پایین هدایت می شود.

در تصویر زیر به خوبی این مدل از شیشه بالابر اتومبیل نشان داده شده است.

انواع شیشه بالابر اتومبیل

مهمترین کارایی انواع شیشه بالابر اتومبیل

مهمترین کارایی انواع شیشه بالابر اتومبیل ایجاد امنیت برای سرنشینان خودرو است. البته در شیشه بالابرهای برقی اتومبیل، به گونه دیگری نیز این امنیت تامین می شود. به این ترتیب که در برخی از مدل ها که هوشمندتر و به روزتر هستند سیستمی به کار گرفته شده است که اگر یک مانع سر راه شیشه قرار گرفته باشد، شیشه از بسته شدن باز می ماند.

به طور مثال اگر کودکی دست یا سر خود را از شیشه اتومبیل خارج کرده باشد و راننده بدون اینکه متوجه این موضوع باشد دکمه بالابرنده آن شیشه را فشار دهد و قصد بستن شیشه را داشته باشد، این سیستم به محض رسیدن شیشه به دست یا سر کودک، حرکت شیشه را متوقف کرده و از ایجاد صدمه به کودک یا هر جسم دیگر که سر راه شیشه قرار داشته باشد جلوگیری می کند.

در صورتی که نیاز به مطالعه بیشتر در این زمینه داشتید می توانید به این مقاله مراجعه کنید.

تمام مطالب فوق در حد آشنایی شما با سیستمهای گوناگون انواع شیشه بالابر اتومبیل بود. اما در صورتی که نیاز به تعمیر شیشه بالابر اتومبیل پیدا کردید حتما به یک متخصص مراجعه کنید.

کارشناسان ما در شیشه اتومبیل پرشین ، آماده انجام هر گونه خدمات در زمینه تعمیر شیشه بالابر خودرو هستند. اگر در شهر تهران ساکن هستید و نیاز به تعمیر شیشه بالابر اتومبیل در شرق تهران دارید حتما با ما تماس بگیرید تا خدمات با کیفیت و ضمانت شده دریافت کنید.

پیشنهاد می کنیم این مقالات را هم بخوانید:
درخواست شیشه اتومبیل های خارجی

برای خرید شیشه اتومبیل های خارجی اصل و اورجینال با ما تماس بگیرید

3 سال گارانتی آب بندی

تمامی خدمات تعویض و نصب شیشه اتومبیل که توسط کارشناسان شیشه اتومبیل پرشین انجام می شود شامل 3 سال گارانتی آب بندی می باشد.

شیشه بالابر با 6 ماه ضمانت

خدمات مربوط به تعمیر شیشه بالابر اتومبیل که توسط کارشناسان شیشه اتومبیل پرشین انجام شده باشد شامل 6 ماه ضمانت انجام خدمات می باشد. توجه داشته باشید که این ضمانت شامل سوختن موتور شیشه بالابر نمی شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست شیشه اتومبیل های خارجی

برای خرید شیشه اتومبیل های خارجی اصل و اورجینال با ما تماس بگیرید

3 سال گارانتی آب بندی

تمامی خدمات تعویض و نصب شیشه اتومبیل که توسط کارشناسان شیشه اتومبیل پرشین انجام می شود شامل 3 سال گارانتی آب بندی می باشد.

6 ماه گارانتی انجام خدمات تعمیر شیشه بالابر

خدمات مربوط به تعمیر شیشه بالابر اتومبیل که توسط کارشناسان شیشه اتومبیل پرشین انجام شده باشد شامل 6 ماه ضمانت انجام خدمات می باشد. توجه داشته باشید که این ضمانت شامل سوختن موتور شیشه بالابر نمی شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید